A trecut o săptămâna de la începerea anului școlar și, așa cum v-am promis, am făcut un inventar al stadiului unităților școlare din sector și am avut mai multe întâlniri cu cadrele didactice pentru a vedea care sunt problemele cu care se confruntă și cum s-ar putea rezolva ele. Știu de la bun început că tot ce am acumulat în mai bine de un deceniu nu poate fi schimbat peste noapte. Dar trebuie să fim conștienți că dacă nu începem de undeva nu vom reuși niciodată să ne revenim.

IMG_5326

Convingerea mea este că ne ținem profesorii și elevi prizonieri ai unui sistem de învățământ deficitar. Și nu mă refer aici la normele pedagogice sau la manuale. Nu, mă refer la condițiile în care se desfășoară orele pur și simplu. Nu poți cere performanță elevilor dacă nu investești în ei. Nu poți cere dedicație profesorilor atât timp cât ei predau împovărați de tot felul de probleme. Și trebuie să recunoaștem că ce ignorăm astăzi, se va vedea mâine în jurul nostru. Gradul de civilizație al unui oraș, sector sau cartier se construiește pe băncile școlilor din acea zonă. Așadar, e imperios necesar să acordăm o atenție sporită și permanentă sistemului educațional.

Din inventarul realizat în Sectorul 6 de către echipele Alături de tine am reușit să tragem mai multe concluzii. Grădinițele au avut parte, toate, de lucrări pe timpul verii și o parte din ele au reușit chiar să își mărească în bună măsură capacitatea. Deși putem spune că sunt pregătite pentru cei mici, am constatat cu tristețe că majoritatea nu au săli de sport, în timp ce la cele care au săli, dotările sunt minime sau insuficiente.

Școlile gimnaziale suferă în continuare de probleme la capitolul rețea termică, izolare termică și instalații electrice, sanitare și termice. Am găsit multe din geamurile termopane sparte, pereți falși sau cu rol izolant care sunt într-o stare de degradare profundă, în multe dintre clădiri se infiltrează apa ceea ce duce la formarea mucegaiului, iar într-o parte din școli instalațiile termice nu sunt încă funcționale. Până la primul val de frig mai există o perioadă în care aceste nereguli pot fi soluționate, dar vreau să remarc faptul că este inadmisibil ca după o vară lungă și călduroasă, când s-ar fi putut lucra fără nici un stres, am ajuns din nou să avem lucrări cu elevii în clase.

Liceele și colegiile din Sectorul 6 sunt în stare de funcționare și nu necesită reparații capitale. Am întâlnit și la această categorie de clădiri dedicate studiului câteva probleme care se rezumă acoperișuri prin care se infiltrează ploaia, sisteme de evacuare a apei care nu reușesc să își facă treaba și în unele cazuri ar fi nevoie de o zugrăveală nouă.

Cred că e momentul unei monitorizări atente a școlilor noastre pentru a nu mai scăpa situația de sub control. Deplâng delăsarea autorităților și indiferența lor, dar vă propun un sistem prin care să monitorizăm lucările în școli în timp real, cu afișarea publică a stadiului lor, la care să adăugăm inspecții permanente care să ne permită detectarea unor eventuale probleme la timp. Este inadmisibil să nu se intervină la primele semne ale deteriorării acoperișurilor și să așteptăm ploi și inundații ca să înțelegem că e nevoie de reparații.

În același timp am avut mai multe discuții cu profesorii din Sectorul 6 din dorința de a le înțelege probleme exact astfel încât să îi pot ajută în perioada următoare. Din toate discuțiile a rezultat o durere nerostită: dascălii noștri nu sunt respectați. Autoritățile îi ignoră, respectul tradițional față de această profesie a dispărut din societate, modul în care sunt priviți și ascultați lasă de dorit, asta ca să mă exprim folosind eufemisme. La asta adăugați școli cu dotări minime sau permanent insuficiente afectează performanțele cadrelor didactice și toți cei cu care m-am întâlnit sunt pe deplin conștienți de această situație.

Aș mai adăuga la toate acestea și o lipsă a comunicării între școală, ca simbol al sistemului educațional, și comunitatea căreia îi aparține. Profesorii știu că e nevoie să pregătească școlarii pentru viața și realitatea economică actuală, dar lipsa unui dialog cu actorii sociali îi privează pe elevi de adaptarea la viitorul apropiat. Și în acest caz nici nu mai includem elevii cu probleme de adaptare, care sunt permanent ignorați.

IMG_5376

Din acest motiv cred că este nevoie de o intervenție rapidă a administrației locale care să intermedieze mesajul profesorilor către factorii de decizie și să adauge la acest angajament o participare reală în viața școlilor din sector. Aceste școli ne aparțin, dar noi ne purtăm de parcă am trăi pe altă planetă. La întrebarea mea despre ultimul dialog cu administrația locală, cadrele didactice au ridicat din umeri și unele voci mi-au amintit că suferim la acest capitol mai mult ca orice alt sector din București.

Cred că sistemul de învățământ din Sectorul 6 are nevoie de o voce coerentă și de un management profesionist. Sunt nemulțumit de ceea ce am găsit și de atmosfera generală a lui ”merge și așa”. Mi-am luat un angajament atunci când am decis să candidez la Primăria Sectorului 6, iar sistemul educațional este prima poziție în activitatea mea.