Ne-am întors la pedalat. Nu vreau să pierdem zilele numai bune de făcut sport, acum când căldura nu a devenit încă insuportabilă și asfaltul nu a început să se topească și să semene la consistența cu un caramel lipicios și cenușiu. Așa că ne-am strâns în Parcul Crângași dis-de-dimineață, cu bicicletele pregătite și cheful de pedalat la cote maxime. Spre bucuria mea, trebuie să vă spun că micul nostru grup de cicliști aproape s-a dublat.

Traseul a început în Crângași, am urcat spre Lujerului și am trecut prin tot cartierul Militari, ne-am întors prin Drumul Taberei și am coborât spre Cotroceni, spre Leu, de unde am luat-o în jos spre Grozăvești pentru a ne opri înapoi în Crângași. Am încercat să acoperim o distanță de aproximativ 17 km, care a devenit deja un fel de target clasic al curselor noastre.

IMG_1222 IMG_1218 IMG_1224 IMG_1210

Erau mai bine de 15 kilometri când am ajuns în dreptul Parcului Politehnicii (deși aș spune că e puțin cam mult să denumesc parc peticul cu iarbă, arbuști și buruieni din zona intrării la metrou) când am decis să facem o scurtă pauză de hidratare și de descărcare nervoasă. Am pedalat pe străzile din Sectorul 6 în weekend, când se presupune că traficul e mai lent și numărul mașinilor semnificativ mai mic.

Condițiile au fost cele prevăzute, dar stresul din trafic nu scade direct proporțional. Aceleași claxoane, nervi, cuvinte grele și lipsă de civism. Nu știu de ce am ajuns să nu ne mai suportăm unii pe alții. Dorința cea mai mare a oamenilor din trafic este să dispară toți ceilalți și, dacă s-ar putea, să rămână doar ei pe șosea (același gând îl au deopotrivă șoferii, motocicliștii și bicicliștii). Ei bine, nu se poate așa ceva, deci vrem nu vrem trebuie să reînvățăm să conviețuim. Și cred că autoritățile ar trebui să se uite cu mare atenție la acest aspect. Unde este master planul de transport și circulație al Sectorului 6? Care sunt provocările din trafic și orele cele mai dificile? Care sunt arterele pe care cetățenii ar trebui să le evite și unde sunt informările regulate? Toate se închid la Primărie.

IMG_1010 IMG_0944

Ei bine, cum stăteam noi să ne plângem de trafic se apropie un cuplu de tineri ducând în brațe un prichindel de vreo doi anișori. El se apropie de mine și îmi întinde mâna spunându-mi: ”Să știți că vă mulțumim pentru curățenia din Parcul Giulești. Nu știu cum ați ajuns la noi și de ce ați vrut să faceți acest lucru, dar să știți că vă apreciem pentru gestul făcut.”

Sunt surprins. Plăcut surprins ca să fiu sincer până la capăt. Sunt binevenite confirmările acțiunilor tale, dar îl opresc pe tânăr și îl întreb de ce nu au făcut curățenie ei, oamenii din cartier, cei care folosesc parcul. Răspunsul mă lasă fără cuvinte: ”Am făcut, să știți că am încercat de câteva ori, dar de fiecare dată ne-am oprit pentru că vecinii sunt foarte iritați dacă cineva din cartier se apucă să facă ceva. Indiferent ce. Și decât să ne certăm, ne-am oprit. O dată ne-am trezit că au răsturnat noaptea sacii cu gunoaie. Așa e la noi. Nu vrem să facem. Vrem să ni se dea sau să facă altcineva.”

Și atunci am înțeles unde este cu adevărat problema. Pe acest tânăr, și pe cei care s-au apucat să strângă gunoaie împreună cu el, comunitatea l-a simțit ca pe un revoltat care subliniază încă o dată starea de neputință pe care o simțim în noi. Echipele ”Alături de noi” nu au fost percepute în același mod, pentru că deși nu aparțineam unei instituții publice eram totuși organizați și priviți ca o formă instituționalizată de acțiune. Comunitatea are nevoie (indiferent despre ce cartiere vorbim) să simtă spiritul civic, venind și acționând în mod organizat. Vor să creadă în ea și să știe că există și mâine.
IMG_1077 IMG_1103

Și atunci am înțeles că ceea ce facem noi cu programul ”Alături de tine” este mai important chiar decât planul nostru inițial. Noi suntem cei care trebuie, prin exemplul nostru, să trezim comunitatea. Să activăm simțul civic și să îl redăm oamenilor pentru a nu se mai simți neajutorați și părăsiți. Ce vă spun eu acum este și un exemplu al beneficiilor sportului. Îți eliberează mintea, îți face creierul să zbârnâie și te încarcă de energie.

Așa că am decis să ”Pedalăm și să Patrulăm”. Să avem patrule pe biciclete care să străbată Sectorul 6 și să raporteze toate neregulile. Este o acțiune civică la care vă așteptăm pe toți. Este doar începutul a ceea ce se va numi Cruciada Curățeniei. Pentru că avem nevoie să facem curat în cartierele noastre, în Sectorul 6, în viața noastră de fapt. Aceasta este misiunea noastră de acum înainte: Cruciada Curățeniei.

Pe cei care vor să vadă în imagini cursa noastră, îi invităm să vizioneze galeria de mai jos și să ni se alăture la viitoarea ieșire.